top of page

טקס נישואין ישראלי - חילוני

עודכן: 12 במאי 2020

הֲוָיָה הוקמה בשנת 2006 כמרכז לטקסים של חיים המשותף לשלושה ארגוני חינוך ותרבות ותיקים: המדרשה באורנים, בינה ומכון הטקסים החילוני. הֲוָיָה הוקמה כמרכז ללא מטרות רווח, במטרה להוביל ולקדם את תהליך פיתוחם ועיצובם של טקסי חיים ישראלים, רלוונטיים ונגישים לציבור החילוני בארץ ובחו”ל. החל משנת 2015 פועלת הֲוָיָה במסגרת ישראל חופשית.

"הויה" עונה על הצורך של צעירים חילוניים רבים, אשר אינם מעונינים להנשא דרך הרבנות, ובכל זאת מעונינים בטקס יהודי הכולל סמלים וברכות מסורתיים. טקס הנישואין החילוני איננו מוכר עדיין לצורך רישום נישואין במדינת ישראל, ולכן הוא מהווה לעת עתה טקס משלים לנישואין אזרחיים במדינה אחרת, או להסכם חיים משותפים.

את טקס הנישואין עורך משיא/ה מקצועי של "הויה". עורכי הטקסים שלנו הם בעלי תואר אקדמי מתקדם ובעל ידע ביהדות ומעורבות רבה בפעילות חברתית בישראל. לפני הטקס נפגש המשיא עם בני הזוג מספר פעמים, במהלכן נלמדים היבטים שונים של טקס החתונה המסורתי ושל התפתחות הטקס עד ימינו. המפגשים עם המשיא כוללים גם עיצוב משותף של טקס החתונה, תוך שילוב שירים, טקסטים וברכות חדשים בתוך מבנה הטקס המסורתי.

טקס הנישואין החילוני משמר את רוב הסמלים היהודיים המסורתיים, והוא כולל חופה, קידוש על היין, חילופי טבעות, כתובה, שבירת כוס ושבע ברכות. עם זאת - לכל אחד מן הסמלים הללו ניתנת פרשנות חילונית מודרנית וברכות אקטואליות, הנותנים משמעות לחיינו בישראל כיהודים חילוניים ותוך הדגשת מעמדם השווה של בני הזוג.


מה ההבדל בין טקס חילוני ובין טקס רפורמי או קונסרבטיבי?

"הויה" רואה בתנועות הרפורמית והקונסרבטיבית תנועות חשובות בישראל בפרט ובעולם היהודי בכלל. הקהילות הרפורמיות והקונסרבטיביות הן קהילות יוצרות ובעלות השקפת עולם פלורליסטית. עם זאת - התנועות הרפורמית והקונסרבטיבית הן קהילות דתיות, אשר השקפת עולמן שונה בתכלית מזו של רוב הציבור החילוני. הטקס החילוני אינו נערך על ידי איש דת ואינו מתמקד בערכים ובתכנים דתיים, אלא על ידי אדם העוסק בתחומים הקרובים לעולם הערכים החילוני (כגון חברה, תרבות, אמנות, ממשל וכד') וגם בעל ידע נרחב בסוגיות החברה הישראלית ויהדות זמננו. הטקס החילוני אינו מתקיים בבתי כנסת, בהם נמנעים חילונים רבים לבקר, אלא במקומות הכינוס החילונים לאירועים - בתים פרטיים, גני אירועים, מסעדות וכדומה.


למה טקס חילוני?

טקס חילוני - קודם כל בגלל העובדה שאנחנו חילונים! שורשיהם של החיים החילוניים בישראל נמצאים כבר בתקופת העליה השניה, 40 שנים לפני קום המדינה. החילוניות היא צורת החיים המקובלת והנפוצה ביותר בישראל והיא מציעה ליהודים החיים על פי תפיסה זו חופש מחשבה, בחירה ויצירה. טקס חילוני - כי אנחנו לא דתיים ובטח לא חרדים! אנחנו לא צריכים רבנים שיספרו לנו מה נכון או לא נכון לנו לעשות ואיזו איש או אישה הם "טהורים" או "טמאים". מאחורי התנועה החילונית עומד עולם ערכים עשיר וחיי תרבות ויצירה הכוללים את חלק הארי של תעשיית הקולנוע, התיאטרון, האמנויות, הספרות והשירה בישראל. טקס חילוני - כי זהו הטקס היחיד שמדבר בשפה שלנו ועל פי הקודים התרבותיים שלנו. בטקסים החילוניים מחליטה המשפחה אילו ערכים יהודיים מסורתיים ברצונה להדגיש ולחזק ואילו לשמוט, וכן להוסיף לו אלמנטים וטקסטים ממסורות ומתרבויות אחרות. טקס חילוני - כי איננו מקבלים את המעמד השונה (הנחות בדרך כלל) של הנשים בהשוואה לגברים, העומד בבסיס האמונה בטקסים הדתיים! בטקס החילוני ניתן מעמד שווה לבנים ולבנות, גברים ונשים, הן בתהליך בניית הטקס, הן בתכניו והן בביצועו.



0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments


bottom of page